Anastasia a hledání protějšku
(exxac, 06. 09. 2006 10:50)Pozemšťan/ka a nebešťan/ka. Iris, proč volíš zrovna tato dvě pojmenování?
Pro mě je asi nejvýstižnější používat vědomě hledající a vědomě nehledající.
Anastasia - zkusím to shrnout:
Podle tebe se události odehrály zhruba tak, jak je Megre popisuje. Podle mého Megre vychází ze skutečnosti, které napomohl (ať je podle jeho představ) a i nadále s ní úmyslně manipuluje. Oba se shodneme, že v Megreho počínání vidíme i ušlechtilé pohnutky. A konečně, oba se také shodujeme, že to, jak Megre vykresluje svůj vztah s Anastasii, může sice posloužit jako příklad soužití duchovního s neduchovním, ale už ne jako příklad hodný následování.
Těžko říct, ve kterém okamžiku může duchovně hledající prohlásit, že našel, co hledal. Bude to v okamžiku, kdy nalezne náboženský směr / autora duchovní literatury či gurua, se kterým se dokáže ztotožnit / přijmout propagované ideje za své? Bude to v okamžiku, kdy okusí Boží přítomnost (opravdovou lásku)? Když se Bohu zcela odevzdá? Když se přesvědčí o své nehmotné existenci?
"Duchovně odrostlejší" - nezamýšlel jsem to jako hanlivý výraz a netýkal se Anastasie. Mělo to být označení pro třetího do počtu - tichého společníka, se kterým možná Megre a Anastasia spolupracují (má teorie spiknutí - je oproti tvé krkolomná, ale zůstávám u ní
.
Ano, podle mého jsme všichni jedním tokem energií a tedy myslet si, že jsme se v minulosti například setkali, bude stejně tak správné jako mylné.
Asi všechny alespoň trochu seriózní duchovní učení se shodují, že pravda je jen jedna.
Ne, nikoho neodsuzuji, myslel jsem "Existuji pro ty, kteří uvěřili".
Nejsem sám, kdo o Anastasii pochybuje. Autor si ve svých knihách stěžuje, že se k němu někteří lidé chovají podezíravě. Důvodem podle nich je, že Anastasia neexistuje. Megre ale píše, že jej minimálně jednou nečekaně navštívila přímo v jeho bytě, byli spolu v restauraci, kde Anastasia svou vizáží a chováním vzbudila rozruch... V jednom rozhovoru Megre odpověděl, že by si nejvíc přál, aby mohl jednou vyjít s Anastasií jen tak, na ulici. Proč to ještě neudělal? Proč neumlčí své kritiky jednou provždy? K čemu jsou všechny ty pochyby dobré?
"Svět nezachrání muž, ale žena." - myslíš, že by to mohla být Anastasia?
Také se zamýšlím nad smyslem, když si duchovně hledající hledá protějšek.
Přijde mi, že u známých duchovních osobností je to půl na půl. Někdo žije sám, jiný v manželství. Asi je to osobní záležitost, lišící se případ od případu. Podle mého, věci, o kterých si člověk myslí, že po nich touží, je dobré si vyzkoušet - pak to bude jasnější.
Nick Exxac vznikl jako skoro přesmyčka z původně jiné nicku, který jsem používal v diskuzích o muzice (a ty asociace - napadají mě i pozitivní).
Díky za adresu - doteď jsem psal maily a přišlo mi to málo, radši napíšu do diskuze.Anastasia je víc ideálem než komercí
(exxac, 06. 09. 2006 10:44)Maríči, jestli ti nevadí, že se v komentářích nepíše vždycky rovnou k tématu článku, pak já samostatný příspěvek nepožaduju. A díky za nabídku.
Nemyslím, že jde u Anastasie o komercializaci - Megreho finanční profit asi nebude velký (hlavně knihy, možná příspěvky členů nějaké založené organizace... v budoucnu film), protože tomu ale nejspíš věnuje všechno své úsilí (a pravděpodobně i investice), možná nakonec i prodělává.
Ano, poselství Anastasie si vykládám jako cestu od konzumního stylu k ekologii, jako návrat k přírodě, ve které lze spatřit obraz Boha.Jasně
(iris, 05. 09. 2006 13:46)V pohodě. Tušila jsem, že tě to pobaví. No, kdyby to už nebylo k věci, můžeš to zkusit na můj mail.
irenakl@seznam.czNapíšu jindy
(exxac, 05. 09. 2006 12:41)Tak teď je toho až moc
Odepíšu, jen nevím kdy.Červené a bílé...
(iris, 04. 09. 2006 11:37)Uf! Vždyť já původně reagovala jen dvěmi větami na výše uvedený článek. Snad jsem toho tolik neřekla...
Abychom do toho nějak nezabředli, chtěla jsem jen upozornit na spojení opačné než žena pozemšťanka - muž nebešťan, neboť jsem stále přesvědčená, že to tak je. Neříkám, že je to soužití příkladné. Tomu opravdu nic nenasvědčuje. A Anastasii vlastně nelze pokládat za duchovně hledajícího. Ta už našla.Tudíž také nepotřebuje být duchovně odrostlejší. Co se týče rozpadu Megreho anželství, mám pocit, že rozpadlé už bylo. Ano, mohli bychom se zamyslet nad morálními pohnutkami Anastasie, která by si jako duchovní osobnost měla rozmyslet, jestli chce mít dítě se ženatým mužem, ale uvažujeme-li o karmických vlivech, znovuzrozování a o tom, že se v tomto životě setkáváme s lidmi, se kterými jsme se už kdysi setkali není to tak zvláštní. A jsou-li vlastně všichni lidé ve své podstatě či důsledku jen jedním tokem energií...
Sama jsem byla při čtení těchto knih nedůvěřivá, ale když jsem si odmyslela nepříliš šťastný překlad a zamyslela se nad některými podrobnostmi, zkusila jsem je srovnat s jinými učeními a duchovními výklady a shoda byla nápadná.
Ta verze s tím spiknutím... Nechceš si to ještě rozmyslet? Nepřipadá ti to trochu překombinované?
Snad ještě k výroku "Existuji pro ty, pro které existuji". Nemyslel jsi třeba - "Existuji pro ty, kteří slepě uvěřili?"
Tobě připadá, že Anastasia je v anonymitě. To se mi vážně nezdá. A jak by sis vystoupení z anonymity představoval? Že veřejně vystoupí v televizi nebo na nějakém meetingu, či pošle své foto do novin?
Takový duchovní učitel by nebyl příliš důvěryhodný.
Souhlasím s tebou, že poznání Boha je určeno všem bez výjimky a také s tím, že cíl je jeden a cest mnoho.
A také různým lidem trvá různě dlouhou dobu než k nějakému duchovnímu pokroku vůbec dojdou. Myslím, že to je vlastně smyslem Anastasiiných knih. Chce zrychlit uvědomění pro každého. Pro duchovně hledající, kteří se řídí dostupnými informacemi, učeními a zkušenostmi z minula to může vypadat absurdně, ale v tom vidím novost a vlastně převratnost. Studovala jsem některé gnostické spisy, ve kterých se píše: "Svět nezachrání muž, ale žena."
Co se týče soužití duchovně hledajících partnerů, sama se spíš zamýšlím nad tím, zda má nějaký smysl, aby si duchovně hledající hledal partnera. Jestli to není spíš překážka na duchovní cestě. I když takový krásný, dokonalý, příkladný, duchovní vztah, to musí být úžasné.
Tak jsem přemýšlela nad tím exxacem...
Napadá mě jen, že by to mohla být skromná tajná zkratka pro extrémista, extrovert, exhibicionista...pro exxac a iris
(maríči, 03. 09. 2006 21:58)Omlouvám se, ale po pracovně vytíženém červnu jsem si dala trochu volna v srpnu, takže jsem se těmto webovým stránkám prakticky nevěnovala a maily nevybírala často. Už to napravím. Jestli máte něco zajívamého k tématu (spojení duchovního partnera s neduchovním) ráda to uveřejním jako samostatný příspěvek.
O Anastazii jsem nečetla a nepřitahují mě podobné knihy a hnutí, ale tak jak z vašich textů dokážu posoudit, jedná se o typický příklad komercializace alternatívního životního stylu. Výdy když se z konkrétního případu oslovení dané osoby Boží milostí vytvoří SYSTÉM (= učení, teorie, hnutí), tam už jednají lidé a zamotává se do toho lidský faktor: původní čistá energie mizí. Zůstává už jen neživá skořápka.
Souhlasím s Exxac, když píše:
"Pokud by Anastasia byla skutečně duchovně vyspělou osobností, která přitom chce v dobré víře předávat své poselství ostatním a z nějakého důvodu nechce vystoupit z anonymity své rodné tajgy, vybrala by si k tomu jistě někoho jiného - komu by tímto nerozbila manželství. Materialista Megre si třeba dopad jejich sblížení na stávající manželství dostatečně neuvědomuje a užívá si pocitu vyvoleného, ale Anastasia by si důsledků svých činů vědoma být měla."
Duch. s duch. 2/2 (číst nejprve 1/2
(exxac, 03. 09. 2006 09:29)Pominu-li nyní reálnost Anastasiininy existence, pak její vztah s Megrem je vším, jenom ne příkladným a následováníhodným.
Materialista Megre touží po soužití s duchovním protějškem, který si jej nejspíš sám zvolil. Pokud by Anastasia byla skutečně duchovně vyspělou osobností, která přitom chce v dobré víře předávat své poselství ostatním a z nějakého důvodu nechce vystoupit z anonymity své rodné tajgy, vybrala by si k tomu jistě někoho jiného - komu by tímto nerozbila manželství. Materialista Megre si třeba dopad jejich sblížení na stávající manželství dostatečně neuvědomuje a užívá si pocitu vyvoleného, ale Anastasia by si důsledků svých činů vědoma být měla.
----------
Z ekologických farem strach nemám. Naopak, jsou snad tím nejlepším, co může jednotlivec, jehož živí zemědělství, s ohledem na ekologii (tedy pro sebe a pro ostatní) udělat. Zmínil jsem je, abych ukázal, že rodové statky, přizůsobené místním podmínkám, tady byly a budou bez ohledu na Megreho knihy. Jestli ale tyto knihy jejich rozvoj podporují (což si myslím), tím lépe (tím lépe pro toho spiklence Megreho
.
Tak třeba v úterý, ahojDuchovní s duchovním 1/2
(exxac, 03. 09. 2006 09:27)Souhlasím s tebou - Megre působí (jestli to tak mohu jen podle fotky a textů jeho knih říct) po duchovní stránce těžkopádně. Jen zatímco ty si jistou duchovní úroveň jeho knih vysvětluješ vlivem Anastasie, já v tom vidím tajné spiknutí s nějakou duchovně odrostlejší osobou
Citát "Existuji pro ty, pro které existuji" chápu jako existuji pro ty, kteří uvěřili.
Věřím, že poznání, poznání Boha je předurčeno nám všem, bez vyjímky. A tedy všechny cesty, všechny prostředky, vedou k jeho dosažení. Jen to s různými "nástroji" trvá různě dlouhou dobu. Někdo si vybere jako prostředek k dosažení poznání rodový statek, jiný hledá Boha přímo, bez prostředníka.
----------
Chtěl jsem poukázat na problematické soužití duchovně hledajícího s neduchovním protějškem. A do toho jsi vstoupila ty s Anastasii, která vhodným příkladem zrovna není.
Dovolím si zde citovat názor, který před devíti lety napsala na toto téma osoba toužebně, upřímně hledající Boha, a s jejímiž názory se do velké míry ztotožňuji:
"Nemyslim si sice, ze by meli byt oba nutne stejneho vyznani, anebo oba bez vyznani, ale musi byt oba sjednoceni na stejnem pristupu jeden k druhemu, k ostatnim lidem a k zivotu. Musi si mit co rict. A to mozna s sebou trochu nese i to, ze budou stejneho vyznani".
V citaci se zmiňuje potřeba stejného přístupu. A ten může být podle mého dvojí: s Bohem nebo bez Boha. Nic mezi tím.
Nezáleží mi až tolik na srovnatelné duchovní vyspělosti.
V duchu výše uvedené citace nemusí nutně panovat ani shoda ve vyznání (ve zvolené cestě nalézání Boha), ale v životním postoji by jasno být mělo:
S Bohem nebo bez něj.
Podle toho tedy, ne duchovně hledající s neduchovním protějškem, ale raději duchovní s duchovním a neduchovní s neduchovním.
V opačném případě může vztah ztroskotat kvůli nepochopení ze strany neduchovního (je sice možné, že vlivem duchovního dojde k "produchovnění" původně neduchovního protějšku, ale není záručeno, že by k tomu po dobu trvání vztahu "stačilo dojít").
Z druhé strany, možná naopak stojí za to, aby se hledající s nehledajícím dali dohromady (pak je ale na místě otázka, kterou jsem napsal v prvním příspěvku). A taky, v tomto případě by to měl hledající těžké (já osobně bych si na to pro teď netroufal - ne kvůli zkouškám "jak silná je tvá víra", které s sebou takový vztah přináší, spíše nejsem ve víře tak daleko, abych dokázal pociťovat harmonii s jednáním někoho, který je veden jinými motivy).Fajn, můžu klidně přidat
(exxac, 01. 09. 2006 14:57)Tak díky za návod. Tuším, že píšeš rád a nelze ti upřít dobrý styl.
Tak snad ještě k té Anastasii, i když nechci vypadat jako plamenná obhájkyně. To by byl omyl. Jen jsem to nejspíš pochopila jinak.
Tvé přirovnání k Landovi jsem myslím pochopila už v tvé první reakci. Přesto tam vidím drobnou nesrovnalost. Zatímco Landa je typický vůdce a svůj projekt sám vymyslel, působí Megre spíš zmateně a z pohledu alespoň trochu duchovního člověka, těžkopádně.
Citát "Existuji pro ty, pro které existuji" jsem pochopila jako existuji pro ty, kteří pochopili.
Z čeho vlastně pramení tvé obavy, že by to všechno tak nemuselo být? Z čeho mít vlastně strach, když jde jen o "ekologické farmy"?
Myslím, že ty, řekněme, velké zahrady mají spíš být jen prostředkem k dosažení poznání.
Na netu budu až v pondělí, takže do té doby... Je toho málo
(exxac, 01. 09. 2006 14:08)Iris, já na zdejší web každodenně nahlížím v očekávání, že zde přibude nějaký příspěvek, na který bych mohl navázat a pokračovat v komunkaci.
Komentáře, maily... raději to píšu do textového editoru a průběžně ukládám lokálně na PC. Až pak to celé překopíruju na web.Anastasie není nikdy dost...
(iris, 31. 08. 2006 11:52)Chtěla jse ještě reagovat, ale bohužel se mi nepodařilo poslat e-mail. Patrně nějaký zádrhel na síti.Anastasia a rodové osady
(exxac, 30. 08. 2006 10:38)Ano, je to zjednodušené, nepřesné, místy možná zcela nepravdivé. Jako každý názor.
Přijde mi, že Landa má s Megrem společné vlastenectví a svéraznou představu o duchovní pomoci národu, kterou oba považují za své poslání (ovšem mluví za ně také činy, to jim nelze upřít).
Megreho knihy čte s radostí v srdci mnoho lidí, z toho pohledu jim nemám co vytknout. Já jen, aby přitom člověk také naslouchat svému vnitřnímu hlasu, že ono to tak docela nemusí být všechno pravda. Ostatně, dobře to ilustrují úvodní citáty na Anastasia.cz/Čtenářská sekce: "Existuji pro ty, pro které existuji" a "Sněte vznešené sny a jaké budete mít sny, takoví budete".
Okouzlení protějškem - podílí se na něm obojí, krása fyzická i duševní, jen poměr (na co který člověk klade důraz) se mění. Moudrý duch v Anastasiinině mladém těle - v takovém případě člověka více zaujme duševní krása, s tou se na rozdíl od krásy fyzické nesetkává tak často.
"Přání mít dítě měli oba" - někoho to ale muselo napadnout jako prvního.
Vycházím z logiky věcí, podle které má celý vývoj od počátku v rukou Anastasia - to ona si Megreho vybrala... ona předpověděla vše podstatné, co se v následujících letech mělo přihodit/přihodilo - je málo pravděpodobné, že by dítě nebylo do plánu zahrnuto.
Ano, projekty rodových osad vznikají, přizpůsobené místním podmínkám. Ale copak vybudovat osadu domů je myšlenka, kterou lidé objevili s příchodem Megreho knih? Vznikající rodové osady inspirované jeho knihami mají společné (či jsou vyjímečné) právě jen onou inspirací.
Idealistické to je, protože původní idea rodového statku bez přizpůsobení lokálním podmínkách je nerealizovatelná. A po přízpůsobení z toho vychází statek (farma, eko-farma... zemědělské družstvo... zahrada).
Jiná situace je, myslím, v Rusku. Tam mnoho lidí žije v pro nás nepředstavitelných podmínkách - některým z nich úrodná půda chybí a všichni by jistě uvítali oproštění své případné nadprodukce z daní. Žijí bez elektřiny, plynu, celý den fyzicky pracují - pro tyto lidi by státní podpora v podobě rodového statku a za podmínek uvedených v Megreho knihách byla skutečnou pomocí (jen si nedělám iluze, že by pak měli doma na polici Megreho knihy a podle nich statek budovali a řídili).Pro exxac a maríči
(iris, 29. 08. 2006 12:34)Díky za vyjádření, ale myslím si, že by bylo velice zjednodušené vidět za Megrem pouze nacionála se zuby od nikotinu a už vůbec mi nepřipomíná Landu. Ale když jsem jeho knihy četla, samozřejmě mě napadlo, že to na spoustu lidí bude takhle nešťstně působit. Nicméně vezmu-li v úvahu, že existuje někdo, jako je Anastasia a jeho prostřednictvím napsala svá slova takto, myslím, že tak učinila proto, aby oslovila co nejširší okruh lidí a to i lidí nepříliš duchovně naladěných. A Megre sám je toho důkazem. Materialista se vším všudy, tak, jak jsi ho popsal. Jeho okouzlení Anastasií ovšem nepochází z její krásy (snad zpočátku), ale z jejího, řekněme, nestandardního chování a vyjadřování. Je celkem snadné představit si jakéhokoliv "normálního" člověka, který přijde do styku s věcmi, které jsou nad úroveň jeho chápání, ale které vidí a prožívá a tudíž je nemůže zpochybnit. Nemůžu souhlasit ani s tím, že Megre vyhověl přání Anastasie a měl s ní dítě. To přání měli oba. Tímto netypickým zplozením se už zabývali vědci (lze to dohledat na netu). Co se týče knih samotných a jejich překladu, musím uznat, že jsem se občas dost pobavila. Překlad opravdu není úplně šťastný, ale to není tak podstatné. A rozhodně se nedá přehlédnout, že nejen v Rusku, ale také u nás (nevím, jak je to v jiných zemích) vznikají projekty zakládání rodových osad a stoupenců značně přibývá. V tom případě už ale nelze Anastasiiny vize pokládat za idealistické. Myslím, že předpokládat, že si Megre založil s nějakou dívkou a tichým společníkem projekt za účelem povznesení své země není opodstatněný. Takové věci vymyslet prostě nemohl. Anastasia a ideály
(exxac, 29. 08. 2006 10:18)O Anastasii jsem četl a myslím, že se nejedná o příkladné soužití osoby duchovní s neduchovním protějškem.
Vladimír Megre (*1950), nacionalisticky založený ruský autor knih o Anastasii, dle fotografie štíhlý muž s knírkem a zuby žlutými od nikotinu, uvádí, že se s Anastasii poprvé setkal na své obchodní cestě Sibiří v roce 1994. Toho času ženatý podnikatel, byl osloven a následně okouzlen neznámou dívkou, která ho svou fyzikou a duševní krásou přesvědčila, aby ji následoval do tajgy, kde žila jako poustevnice. Následně také vyhověl jejímu přání a splodili spolu potomka. Po návratu do civilizace napsal ke dnešku 8 knih o Anastasii (plánuje celkem 9 + scénář ke stejnojmennému filmu). Prezentuje v nich její představy harmonického soužití lidí s přírodou, vyznává se ze svého obdivu k její moudrosti a k tomu, jak sama žije a současně vychovává jejich dítě v tajze, píše o svých aktivitách na podporu Anastasiininy vize Ruska, ve kterém bude mít každý zájemce zdarma nárok na 1 hektar zemědělské půdy pro vybudování rodového statku (děditelný, oproštěn od daní, s nutností vysadit na něm kus lesa a tzv. rodový strom) a líčí také své cesty za Anastasii a jejich dítětem do tajgy. Neopomíná na příkladech uvádět rostoucí vliv jeho knih na ruskou společnost a v 5. knize ke své ženě poznamenává, že od doby, co potkal Anastasii, ji nenavštěvuje, jsou spolu však v telefonickém kontaktu. Megre mimo psaní a navštěvování Anastasie aktivně propaguje myšlenky v knize uvedené jak na veřejnosti, tak na poli podnikatelském a politickém (za tímto účelem založil sdružení a politickou stranu).
----------
Na mě osobně působí Megre podobně, jako Daniel Landa se svým řádem Ordo Lumen Templi.
Možná, že i Megre upřímně touží svou domovinu duchovně povznést. Napadá mě, že si za tímto účelem vymyslel projekt Anastasia, do kterého přizval mladou dívku sdílející jeho vizi a tu obsadil do role Anastasie a pravděpodobně také nějakého duchovně orientovaného tichého společníka, taktéž zapáleného pro věc. Zůčastněné osoby se autorsky podílejí na knihách, které Megre vydává za své a propaguje v Evropě.
Samotné Anastasiininy vize mají idealistický charakter a i když cíl, kterého si předeslaly dosáhnout, mi přijde sympatický, neplatí to o způsobu jejich podání, a sice kvůli důvodům uvedeným výše.
Dále pak, v knihách jsou často užívány zdrobněliny a spolu se "zasněným" celkovým podáním na mě působí dojmem, jako by na obsah měla největší vliv typicky mladá dívka plná ideálů. I přebal knihy je na způsob červené knihovny a zřejmě málokým kdy spatřená Anastasia je zde prezentovaná nejspíš čistě ilustrační fotkou, která se skutečnou Anastasii (tedy dívkou, která se za ni zřejmě vydává), nemusí mít nic společného.